( تهویه مناسب برای محیط های استقرار دستگاه های استخراج رمزارزها )
ماینینگ و یا استخراج ارزهای دیجیتالی از جمله فعالیت‌هایی است که در طی چند سال اخیر پا به عرصه ظهور گذاشته است و روزبه‌روز به طرفداران آن نیز افزوده می‌شود در ایران این پدیده با تأخیر چندساله هم اکنون طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما این موضوع نیز همانند هر فن آوری جدیدی مشکلات و چالش‌های مختلفی دارد که این چالش‌ها در حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پیرامون استخراج ارزها متفاوت است که در این نوشتار سعی می‌کنیم اندکی از مشکلات تهویه در مزارع ماینینگ را مطرح کنیم.

موضوع تهویه دستگاه‌های استخراج ارزها شامل دو قسمت اصلی است که در قسمت اول تهویه خود دستگاه‌های استخراج مورد توجه می‌باشد و در قسمت دوم تهویه فضای نصب در دستگاه‌های استخراج مورد مسئله می‌باشد.
قسمت اول: دستگاه‌های استخراج
دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال در تمام گروه‌های خود دارای تهویه مستقل و مرتبط با دستگاه می‌باشد چه در مورد انواع دستگاه‌هایی که مستقلاً کار استخراج را انجام می‌دهند برای ارزهایی مانند بیت کویین، چه دستگاه‌هایی که در قالب چندین کارت گرافیکی کار استخراج را انجام می‌دهند.
نکته مهم پیرامون تهویه خود دستگاه‌ها این است که این تهویه به صورت موضعی فقط دمای قطعات الکترونیکی حساس دستگاه را از طریق عبور جریان هوای محیط بیرونی، تحت کنترل قرار می‌دهند فلذا دمای محیط پیرامون اثر مستقیمی بر عملکرد فن‌های نصب‌شده بر روی تجهیزات ماینینگ خواهد گذاشت.
عملکرد این سیستم تهویه در کارکرد ماژول‌ها بسیار مهم و موثر است زیرا با مشکل در تهویه این قسمت طبیعتاً دستگاه دچار خسارت خواهد شد.
قسمت دوم: فضای نصب دستگاه‌ها
انواع دستگاه‌های استخراج رمز ارزها معمولاً به صورت گروهی مورد استفاده قرار می‌گیرند و این استفاده گروهی با توجه به میزان مصرف انرژی در این دستگاه‌ها تولید گرما می‌کند در واقع گرمای خروجی از دستگاه که در قسمت اول توضیح داده شد وارد محیط عمومی نصب دستگاه‌ها شده و هوای مورد استفاده قرارگرفته در محیط به افزایش دمای عمومی و نهایتاً دمای ورودی هر دستگاه می‌انجامد که این امر خنک کاری هر یونت از دستگاه را با اختلال مواجه می‌کند که سرانجام موجب آسیب دستگاه خواهد شد بنابراین تهویه عمومی فضای نصب و استفاده دستگاه‌ها اهمیت بسیار زیادی بر عملکرد هر واحد از دستگاه‌ها دارد.
به صورت کلی تهویه این فضاها از طریق پایین آوردن دمای محیط استفاده مقدور است که این مسئله نیز با استفاده از دو روش کلی که اولی شامل واردکردن مقادیر متناسبی هوای خنک به محیط و خارج کردن آن هوا بعد از چرخشی مناسب در محیط و دومی پایین آوردن دمای محیط از طریق تولید و چرخش هوای خنک در همان محیط بسته می‌باشد مقدور است.
روش دوم که در آن می‌توان از انواع دستگاه‌های برودتی مانند چیلر و کولر گازی و مشابه آن بهره جست به واسطه هزینه بالای راه‌اندازی و مصرف انرژی برای موضوع استخراج رمز ارزها پیشنهاد نمی‌گردد زیرا هزینه مصرف برق برای استخراج را تا 70 درصد می‌تواند افزایش دهد که از نظر اقتصادی به صرفه نیست.
اما در روش اول شامل تهویه محیطی که از طریق نصب مناسب فن‌ها برای ورود و خروج هوا انجام می‌شود که هزینه‌های بسیار پایین تری نسبت به روش دوم دارد و از نظر سهولت اجرا و راه‌اندازی نیز دارای مزیت‌های قابل‌توجهی نسبت به سیستم‌های برودتی دیگر است اما برای استفاده از این روش، نوع فن و چیدمان آن به جهت عبور مناسب هوا بسیار اهمیت دارد که باید با محاسبه دقیق انجام پذیرد.
البته این نوع تهویه در زمانی که دمای محیط بیرونی بیشتر از نقطه مطلوب عملکرد ورودی هر یونت باشد کارکرد مناسبی نخواهد داشت که این امر بستگی کامل به محل جغرافیایی استفاده دستگاه دارد اما به طور کلی این روش در بیشتر روزهای سال در کشور در صورتی که طراحی دقیق و مناسبی را داشته باشد عملکرد مطلوبی خواهد داشت.
به طور خلاصه برای دستگاه‌های استخراج رمز ارزها لازم است که محیط نصب از طریق استفاده مناسب از فن‌های هوای تازه و اگزاست تهویه گردد که در این میان نوع فن استفاده‌شده و طراحی نحوه نصب آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد.

به عنوان مثال در یک مزرعه استخراج رمز ارز ها به ازای هر دستگاه استخراج با توان تقریبی 1500 وات باید در حدود 350 مترمکعب در ساعت تخلیه هوا داشته باشیم در واقع به ازای هر واحد 1000 واتی مصرف در مزارع ماینیگ بین 200 الی 250 متر مکعب جابجایی هوا لازم است که این جابجایی میتواند از سه روش
1. ورود مکانیکی هوای تازه به محیط
2. اگزاست مکانیکی هوای محیط استخراج
3. ترکیب ورود هوای تازه و خروج آن به میزان مورد نیاز در محیط استخراج
البته با توجه به روش های مرسوم جابجایی هوا در کشور میتوان این میزان هوا را از طریق انواع فن ها بصورت معمول و یا از طریق یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات سرمایشی در کشور یعنی کولر آبی تامین کرد
البته در صورتیکه هوای لازم از طریق فرایند ورود مکانیکی به وسیله کولر آبی تامین گردد لازم است که به دو نکته مهم دقت شود
1. حتما میزان خروج هوا در این روش متناسب با هوای ورودی تنظیم گردد
2. حتما میزان رطوبت ورودی به محیط تحت کنترل باشد زیرا رطوبت اضافی از طریق کنترل نامناسب خروجی و ورودی هوا میتواند به دستگاه های استخراج آسیب برساند
ذکر این نکته لازم است که میزان هوای تازه مورد اشاره در مثال فوق در حالت تهویه جریان عبوری در نظر گرفته شده است درواقع در این حالت فرض اولیه بر این بوده که سیکل تهویه به صورت کاملا باز میباشد.


کلمات کلیدی :
نویسنده : مهدی بستانچی ( قائم مقام مدیرعامل شرکت دمنده)
تاریخ انتشار : 1398/03/07
فایل های پیوست