تاریخ 1393/10/06         ساعت 09:49     گروه خبری اخبار مدیران


6روش برای تبدیل شدن به یک رهبر سازمانی بهتر

 

رهبر خوب متضمن اخذ تصمیمات هوشمندانه و نشان دادن این موضوع به دیگران است که شما نیز مانند آنها یک انسان هستید. در پایان هرسال و در آستانه ورود به سال جدید بهتر است رهبران به این موضوع بیندیشند که چگونه می توانند مهارت های رهبری خود را بهبود بخشند، آیا روش هایی برای توسعه وجود دارد؟ آیا موضوع خاصی هست که در آن حوزه نیاز به آموزش بیشتری دارید؟ آیا می توانید کمی به خود ببالید که در ایجاد رابطه با کارمندانتان عملکرد بهتری داشته اید؟ اگر به گذشته خود با دقت بنگرید، می توانید به این فکر کنید که به عنوان یک مدیر چه کارهایی را متوانستید به طور متفاوت انجام دهید. در اینجا به ذکر چند روش می پردازیم.

1.      از قدرت کلمات استفاده کنید

قدرت کلمات می تواند به شما در رهبری موثرتر کمک کند، این کلمات می توانند نشان دهنده ویژگی تصمیم گیرنده و تفکر سریع باشند. فقط به تیم خود نگویید پروژه را تمام کنند بلکه از آنها بخواهید شوق و انرژی را در خود تقویت کنند. به جای آنکه به آنها بگویید این کار باید همین الان انجام شود، به صورت شمرده بگویید " بلافاصله این کار را در دستور قرار دهید" همچنین سعی کنید هنگام ادای سخنان خود نشانی از طراوت و شادابی در صدای شما باشد.

2.      کارها را در ساعت کار تعریف شده تمام کنید

آیا رهبر بودن به معنی آن است که باید تمام مدت کار کرد؟ نه لزوما. در واقع اگر شما بتوانید طی ساعت کار رسمی که هشت ساعت است کارها را تمام کنید به معنی آن است که می دانید چگونه از عهده کار برآیید. اینکه به افراد دستور دهید تا ساعت 9 شب کار کنند به همه این پیام را می رساند که شما انسان سازمان یافته ای نیستید و نمی توانید برنامه ریزی درستی داشته باشید.

3.      مانند دیگران لباس بپوشید

من در ارتباط با چند نفر از موسسان شرکت ها که طی سفرهای تجاری با آنها آشنا شده ام بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم. چرا که آنها درست مثل اعضای تیم خود به نظر می رسند، این کار در مدیریت بسیار موثر است. پوشیدن لباس رسمی مثل کت و شلوار نشان دهنده قدرت و مرجعیت است اما در عین حال باعث تفکیک شما از دیگران می شود. می توانید کت و شلوار یا لباس رسمی را در جلسه سرمایه گذاران بپوشید. در غیر این صورت بهترین کار این است که در محیط کار مثل سایر کارمندان لباس بپوشید و بگذارید افراد شما را بر مبنای دانش و فراستی که دارید قضاوت کنند.

4.      چای مرغوب بخرید

آیا بنظر شما چای فقط یک الزام سنتی در سازمان است که باید وجود داشته باشد یا یک سنت تجملی است؟ در شرکت نوپا، تهیه چای نامرغوب این پیام را به کارمندان می رساند که شما نسبت به ذائقه انها بی توجه هستید. به علاوه تهیه چای مرغوب هزینه زیادی ندارد در حالی که از لحاظ اخلاق سازمانی پیام مثبتی را مخاطره می کند.

5.      لبخند بزنید حتی در مواقع پراسترس

زندگی کوتاه است. سعی کنید در محیط کار بیشتر لبخند بزنید حتی اگر تحت استرس هستید. این نشانه یک رهبر خوب بودن است یعنی اینکه نه تنها می توانید فشار را به خوبی مدیریت کنید بلکه در عین حال می توانید از آن فراتر روید و مثبت باقی بمانید. همه کارمندان متوجه می شوند که رفتار شما دارای ثبات است.

6.      با خود صادق باشید

همه می توانند وانمود کنند مسئول هستند، به همه جا سرک بکشند و ضعف عملکرد کارمندان را مورد سرزنش قرار دهند. این کار اصلا سخت نیست. به کار بردن قدرت و دانش ساختگی بهترین راه برای قانع کردن دیگران نسبت به این موضوع است که شما فرد مناسبی برای رهبری نیستید، خودتان باشید. اشتباهات خود را بپذیرید. به افراد نشان دهید شما هم مانند آنها یک انسان هستید. در این صورت کارمندانتان حاضر خواهند بود دنباله رو شما باشند.