بازارهای جهانی: کشوهای حاشیه خلیج فارس
بازارهای جهانی: کشوهای حاشیه خلیج فارس در پی تشدید پدیده گرم شدن کره زمین و افزارش دما در کشورهای حاشیه خلیج فارس به 50 درجه سانتیگراد در اوج تابستان، صنعت تهویه مطبوع اهمیت و جایگاه ویژه ای در این منطقه یافته است.
بازارهای جهانی: کشوهای حاشیه خلیج فارس

در پی تشدید پدیده گرم شدن کره زمین و افزارش دما در کشورهای حاشیه خلیج فارس به 50 درجه سانتیگراد در اوج تابستان، صنعت تهویه مطبوع اهمیت و جایگاه ویژه ای در این منطقه یافته است.
این منطقه بنا به دلایلی از اهمیت خاصی برای شرکت های تأسیساتی برخوردار است: سه کشور عربستان، امارات متحده عربی و هندوستان از بازارهای پرمصرف تجهیرات تهویه مطبوع بشمار می آیند و یا قطر با توجه به اینکه میزبان جام جهانی 2022 خواهد بود، رشد خاصی را در صنعت ساختمان در حال تجربه است.
بنا به اظهارات معاون استراتژی شرکت جانسون کنترلز، رشد سالانه بازار ساختمان کشورهای عربستان سعودی، عمان و کویت از سال 3011 تا سال 2015، 9% و برای کشورهای امارات متحده عربی 8% خواهد بود. بطور کلی بازار صنعت تأسیسات کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به سایر بازارهای پیشرفته جهان، بهتر توانسته است در مقابل ناملایمات اقتصادی دوام بیاورد و حجم هزینه ها در این بخش 12% رشد داشته است.
براساس مطالعات انجمن خدمات پژوهشی و اطلاع رسانی صنعت ساختمان (BSRIA) که یک مؤسسه انگلیسی فعال در زمینه تست، اندازه گیری، تحقیق و مشاوره است صنعت تأسیسات طی سال های 2011 تا 2015 در کشور قطر، 6% و در کشور عربستان سعودی، 10% رشد خواهد داشت.
 
بازیگران اصلی
در این بازار، شرکت های چینی و کره ای در حوزه تجهیزات اسپلیت؛ شرکت های ژاپنی، کره ای و چینی در حوزه سیستمهای VRF و شرکتهای سعودی در حوزه تجهیزات پنجره ای و پکیج حکمرانی می کنند. تجهیزات آمریکایی و اروپایی نیز در حوزه چیلرها و پروژه های سرمایش منطقه ای پرچم دار این بازار هستند. هرچند 80% از بازار ساختمانهای اداری و تجاری در اختیار چهار غول جانسون کنترلز، Trane، دایکین-مک کوی و کریر است. البته در حوزه ساختمان های مسکونی، شرکت های آسیایی و اروپایی مانند میتسوبیشی، ال جی، سامسونگ و ... حضور پررنگ تری دارند.

فناوری و نوآوری
از فناوریهای جدیدی که در این بازار می توان بصورت مشخص به آنها اشاره کرد، استفاده از کمپرسورهای جدید با راندمان و توانایی تبرید بالا است. همچنین حوزه سیستمهای اتوماسیون ساختمان مانند سامانه های BMS که موضوعات ایمنی، اطفاء حریق، امنیت، تهویه مطبوع، اینترنت و مخابرات را مدیریت می کنند از حوزه های پرتوجه است.
دو موضوع جدید و پرطرفدار در سال 2012، استفاده گسترده از سیستمهای VRF در منازل ویلایی در ابوظبی و استفاده از فن کویلهای ECM در پروژه های بزرگ و هتلها به دلیل صدای کم و راندمان بالا بود.

مصرف انرژی
براساس پیش بینی انجام شده توسط نشریه اکونومیست، مصرف انرژی در کشورهای حاشیه خلیج در سال 2020 به 85/661 میلیارد kWh خواهد رسید که این رقم به معنی افزایش سرانه مصرف از 9307 کیلووات ساعت در سال 2010 به 12201 kWh است.
در می سال 2011، سازمان استاندارد و هواشناسی امارات اعلام کرد که فرایند محدود کردن واردات تجهیزات تهویه مطبوع ناکارامد را آغاز کرده است و در حال اجرای یک سیستم برچسب انرژی برای سیستمهای پنجره ای و اسپلیت است.
با اجرای این برنامه انتظار می رود سالانه در حدود 30% از مصرف انرژی کشور امارات که ارزش آن به حدود 68میلیارد دلار می رسد کاهش یابد. همچنین از سال 2014، براساس قوانین جدید، کلیه چیلرهایی که وارد این کشور می شوند بایستی با این طرح صرفه جویی انرژی همخوانی داشته باشند.
کلمات کلیدی :
نویسنده :
تاریخ انتشار : 1396/12/05
فایل های پیوست